نکات مهم پیشگیری از کلاهبرداری در معاملات املاک

10/10/1398
۰ نظر

۱- رعایت اخلاق و صداقت در گفتار، اصلی ضروری در معاملات است چه از جانب مشاور املاک و چه از جانب طرفین معامله

۲- عجله ممنوع! هیچ گاه در انجام معامله خرید و فروش ملک و تنظیم قرارداد عجله نکنید چون نه قرار است مفتی خرید کنید و نه قرار است مفتی چیزی را بفروشید. قبل از امضای قرارداد آن را کاملا با حوصله مطالعه نمایید.

۳- بررسی مشخصات کامل ملک بر اساس سند مالکیت و علی الخصوص بررسی آخرین صفحه نقل و انتقالات که آیا فروشنده مالک فعلی آپارتمان یا ملک است یا اینکه آیا ملک دارای وام است؟ چه میزان پرداخت شده و چقدر باقیمانده است؟ ملک در رهن نباشد؟ ملک آیا در توقیف است و در املاک بازداشتی قرار گرفته؟ و …

۴- پاسخ دقیق و مستقیم به مشتری یکی از شرایط فروش آپارتمان است. وقتی مشتری سوال می کند ملک چقدر وام دارد و چقدر پرداخت شده نباید در جواب بگوییم “نمیدونم! ولی نگران نباش هر چقدر باشه خودم پرداخت می کنم!” این یعنی ایجاد شک در مشتری و می تواند ضربه محکمی به روند فروش بزند و مشتری غیر مستقیم و به بهانه ای از انجام معامله در آن جلسه سر باز بزند.

۵- ذکر واقعیات. هیچ کسی نمی تواند مدعی باشد که ملک من از تمام ملک های منطقه متفاوت است و امکانتی دارد که آپارتمان های دیگر فاقد آن هستند. هر ملکی عیب و ایرادی دارد، حتی اگر عیب فنی نداشته باشد ولی در کنار بزرگراه باشد یعنی عیب!

۶- خرید و فروش باید با برنامه باشد. هم خریدار و هم فروشنده باید با تحقیق و برنامه ریزی قبلی اقدام به خرید کنند نه اینکه اول معامله نمایند و بعد تحقیق کنند و بعد که فهمیدند دچار خسارت و زیان شدند بخواهند از خیار غبن استفاده کنند و چون معمولا خیار غبن در معاملات ملکی ساقط می شود امکان استفاده از آن وجود ندارد. پس حساب شده و با برنامه معامله کنید کسی شما را دنبال نمی کند که زودتر مجبور به فروش شوید مگر در شرایط اضطراری.

۷- بررسی اسناد و بنچاق از سوی خریدار و برسی اسناد هویت و چک ها از طرف فروشنده امری لازم و ضروری است. مشاور املاک بعنوان متخصص معاملات ملکی در این میان نقش محوری دارد نباید صرفا نظاره گر باشد باید میدان دار اصلی جلسات بوده و بدون جانبداری از یکی از طرفین و رعایت انصاف و عدالت دو طرف را به سمت هدف یعنی تنظیم قرارداد هدایت نماید لذا می طلبد که ابتدا مشاور املاک اسناد و مدارک معامله را مطالعه و بررسی کرده و تایید و عدم تایید آن را با دلیل بیان کند و سپس تصمیم گیری را بر عهده طرفین قرار دهد.

۸- مشورت با وکیل قراردادها را فراموش نکنید. در انجام هر معامله ای هیچ گاه خود را بی نیاز از مشورت و راهنمایی وکیل امور ملکی و قراردادها ندانید. متن قرارداد را به دفتر وکیل برده و با پرداخت حق مشاوره از وی مشورت دریافت کنید. وکیل می تواند تمام جوانب امر را به شما گوشزد نماید. چه بسا پس از مشورت با وکیل دادگستری از انجام معامله منصرف شوید. بنابراین قبل از اینکه در یک عمل انجام شده قرار بگیرید با یک حقوقدان و و وکیل قراردادها مشورت و ملاقات داشته باشید. چه خریدار باشید و چه فروشنده.

amlakefarzin

املاک فرزین اولین سامانه هوشمند املاک دماوند