ویژگی ملک های اداری و تجاری

14/09/1398
۰ نظر

✅ ملک اداری

????این ملک معمولا به صورت آپارتمانی موجود می باشد و مجوز مربوط به صدور فعالیت این ملک ها از طرف شهرداری های منطقه صادر می شود. ملک های اداری اجازه نصب تابلو را در محل دارند .

✅ ملک تجاری

????در ورود و خروج این نوع ملک ها معمولا مشرف به خیابان است و در آن فعالیت های تجاری انجام می شود. مغازه ها دارای سند تجاری هستند اما حتما باید به بیرون دسترسی مستقل داشته باشد ولی ملک های تجاری وجود دارند که ورود و خروج آنها با سایرین مشترک است و داخل یک ساختمان است، ملک های تجاری نیز مانند ملک های اداری اجازه نصب تابلو در محل را دارند و مجوز فعالیت آنها نیز از شهرداری مربوط صادر می شود و لی فرقی که بین این دو ملک وجود دارد، نوع فعالیت آنها می باشد در ملک اداری خرید و فروش صورت نمی گیرد اما در ملک تجاری خرید و فروش صورت می گیرد.

✅ ملک مسکونی با موقعیت اداری و تجاری

????ملک هایی که مسکونی بوده اما موقعیت آنها بر خیابان ها و مکان های پر تردد است. این ملک ها علاوه بر استفاده مسکونی می توانند برای بعضی مشاغل که نیازی به مجوز اداری و یا تجاری نیاز ندارند هم مورد استفاده قرار گیرد.

????شهرداری معمولاً اجازه نمی‌دهد که از ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی، استفاده اداری صورت گیرد. زیرا شهرداری با توجه به طرح‌های توسعه‌ شهری به هر ساختمان مجوز اداری، تجاری یا مسکونی می‌دهد. حتی اگر ملک در موقعیت اداری مناسبی باشد، نیاز به مجوز هست تا بتوان آن را برای استفاده به عنوان دفتر کار در اختیار افراد دیگر قرار داد یا فروخت. فعالیت اداری در ساختمان‌های مسکونی ممنوع اعلام شده و شهرداری‌ها با این موضوع برخورد و کسب و کارها را پلمپ می‌کنند.

????البته در این مورد استثناء هم وجود دارد؛ شهرداری اجازه می‌دهد که در یک آپارتمان مسکونی، دفترکار ایجاد کنید به شرطی که حوزه فعالیت یکی از موارد زیر باشد:
دفتر وکالت
مطب
دفتر اسناد رسمی
دفتر ازدواج و طلاق
دفتر روزنامه و مجله
دفتر مهندسی
البته فقط مالک ساختمان می‌تواند از این استثناء استفاده کند و مستأجر ساختمان‌های مسکونی حق چنین کاری ندارد. اما در صورتی که از ملک اداری استفاده شود به اجازه شهرداری نیازی نیست.

????فقط مالک ساختمان اجازه دارد از ملک مسکونی خود به عنوان دفتر کار استفاده کند؛ آن هم برای دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه یا دفتر مهندسی

amlakefarzin

املاک فرزین اولین سامانه هوشمند املاک دماوند