چک یا سفته ؟

11/03/1399
۰ نظر
چک بهتر است یا سفته ؟

چک بهتر است یا سفته ؟ به چند دلیل چک بهتر از سفته است.

چک قابلیت تعقیب کیفری دارد. ولی سفته ندارد.

صدور گواهی عدم پرداخت در چک تقریبا بدون هزینه می باشد در حالی که در سفته ، درصدی از وجه سفته به عنوان هزینه واخواست باید پرداخت گردد.

هزینه اخذ اوراق سفته چندین برابر اخذ اوراق چک می باشد.

اگر چک به امضای مدیر عامل شرکت یا نماینده صاحب حساب صادر گردد. طبق ماده ۱۹ قانون صدور چک مدیر عامل و یا نماینده با صاحب حساب چک متضامنا مسئول پرداخت وجه می باشند. در حالی که سفته بدین حالت نمی باشد.

خسارت تاخیر تادیه در چک به دلیل مصوبه خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود. ولی در سفته از تاریخ تقاضا محاسبه می شود.

چک تنها سند عادی لازم الاجرا می باشد که بدون مراجعه به دادگاه می توان از طریق اداره ثبت نسبت به وصول آن اقدام نمود.ولی سفته فاقد چنین امتیازی میباشد.

مسولیت تضامنی امضا کنندگان در شرکتها

در صورتی که فرد طلبکار، چک را از شرکتی دریافت کند، به این معنا که صادر­کنندۀ چک مدیران آن شرکت باشند و چک برگشت بخورد، مدیری که چک را صادر و آن را امضا کرده است، همراه با خود شرکت دارای مسئولیت حقوقی است و مسئولیت کیفری چک نیز متوجه مدیر خواهد بود. این یعنی اینکه علاوه بر شرکت، آن مدیری که چک را امضا کرده نیز مسئولیت تضامنی خواهد داشت و مسئولیت کیفری نیز برای او خواهد داشت. این در حالی است که سفته چنین مزیتی ندارد.

نتیجه اینکه قطعاً و بدون شک امتیازات چک نسبت به سفته بیشتر است . چون‌ توجه به متعدد بودن ابزارهای اجرایی چک در قانون ایران و همچنین تمهیداتی که اخیرا در قانون برای چک منظورشده است .چک جزء اسناد لازم الاجرای ثبتی بوده به نظر دریافت چک مناسب‌تر از سفته است چون چک از سه طریق کیفری حقوقی و اجرای ثبت قابل وصول است به بیان ساده( میتوان نسبت به وصول چک و توقیف اموال صادر کننده چک و مزایده آن اقدام نمود .درصورتی که سفته صرفا از طریق حقوقی قابل وصول استبرگشت چک ، فوری بدون پرداخت هزبنه به عمل می آید ولی واخواست سفته (اصطلاحاً برگشت آن )طولانی وزمان بر و معمولاحدود ۲ماه طول می کشد و هزینه سنگین دارد.صرفنظر از موارد فوق

amlakefarzin

املاک فرزین اولین سامانه هوشمند املاک دماوند